Rabu, 16 September 2009

BILA AL-QURAN MULA BERBICARA.

1)

- Waktu engkau masih kanak-kanak
- kau laksana kawan sejatiku
- Dengan wudu', Aku kau sentuh
- dengan keadaan suci, Aku kau pegang
- Aku, kau junjung dan kau pelajari
- Aku, kau baca dengan suara lirih ataupun keras setiap hari
- Setelah selasai engkau cmemciumku mesra

2)

- Sekarang engkau telah dewasa
- Nampaknya engkau sudah tak berminat lagi padaku
- Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah..?
- Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuan
- Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji..?
- Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali
- Sehinggga engkau lupa dimana aku tersimpan
- Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pengisi setormu

3)

- Kadang-kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertakwa
- Atau, Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
- Kini, Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian dan kesepian
- Di dalam almari, di dalam laci, Aku engkau padamkan
- Dulu pagi-pagi, surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman
- Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau

4)

-Sekarang.... seawal pagi sambil minum kopi..engkau baca surat khabar dulu
- Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
- Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla
-Engkau abaikan dan engkau lupakan

5)

-Waktu berangkat kerja pun kadangengkau lupa baca pembuka surahku(Bismillah)
-Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi
-Tidak ada keset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
- Sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stesen radio kesukaanmu/mengasyikan


6)

- Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
- Di komputermu pun kau putar muzik kesukaanmu
- Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku
- E-mel temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
- Engkau terlalu sibuk dengan urusan duniamu
- Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku

7)

- Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan tv
- Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
- Hanya sekadar membaca berita murahan dan gambar sampah
- Waktu pun cepat berlalu
- Aku semakin kusam dalam lacimu
- Muengumpul debu atau mungkin di makan hama

8)

- Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
- Itupun hanya beberapa lembar dariku
- Dengan suara dan lafaz yang tidak semerdu dulu
- Engkaupun kini terangkak-terangkak ketika membacaku
-Atau waktu kematian saudara atau taulanmu

9)

- Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
- Engkau akan diperiksa oleh para Malaikat suruhannya
- Apakah tv,radio,hiburan atau komputer dapat menolong kau
- Yang pasti aat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolongmu
- Itulah janji Tuhanmu, Allah

10)

- Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu
- Setiap saat berlalu
- Dan akhirnya
- Kubur yang setia menunggumu...
- Engkau pasti kembali,kembali kepada Tuhanmu

11)

- Jika Aku, engkau baca selalu dan engkau hayati...
- Di kuburmu nanti...
- Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan..
- yang akan membantu engkau membela diri
- Dalam perjalanan ke alam Akhirat
- Dan akulah '' Al-Quran'', kitab sucimu
- Yang sentiasa setia menemani dan melindungimu

12)

- Peganglah Aku kembali..bacalah Aku kembali setiap hari
- Kerana ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci
- Yang berasal dari Allah Azzawajalla
- Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
- Yang disampaikan oleh Jibrail melalui Rasulmu
- Keluarkanlah segera Aku dari almari,lacimu...
- Letakan Aku selalu di depan meja kerjamu..
- Agar Aku sentiasa mengingati Tuhanmu
- Sentuhilah Aku kembali..

13)

- Baca dan pelajari lagi Aku..
- Setiap datangnya pagi,petang dan malam hari walau secebis ayat
- Seperti dulu...waktu engkau masih kecil
- Disurau kampungmu yang damai..
- Jangan Aku engkau biarkan sendirian..
- dalam sepi dan bisu.




Maha Suci allah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana-Moga bermanfaat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan