Khamis, 3 September 2009

Transit DiAlam Barzah Dan Padang Mahsyar.

Setiap orang Islam wajib mempercayai Hari Kiamat. Terdapat 5 alam yang dilalaui oleh setiap manusia iaitu:

1. Alam Roh

Alam dimana setiap manusia berjanji menyembah Allah dan mengikuti segala suruhan dan meninggalkan laranganNya.
Manusia dihidupkan selepas Nabi Adam.

2. Alam Rahim

Selama 120 hari berada didalam rahim(tidak lagi mengingati segala peristiwa Alam Roh)

3. Alam Dunia

Manusia hidup didalam satu alam yang amat-amat singkat tetapi amat-amat penting untuk alam yang seterusnya.
Hidup sehingga 65 tahun- 75 tahun.

4. Alam Kubur

Alam Kubur adalah bersamaan 40 tahun. 1 tahun bersamaan 1000 tahun didunia. Hadis Imam At-Turmudzi menerusi Abi' Sa'iid: Rasulullah saw bersabda '' Sesungguhnya Kubur itu adalah suatu kebun antara kebun-kebun Syurga ataupun satu lubang antara lubang-lubang Neraka.''


5. Alam Mahsyar

Alam Mahsyar adalah bersamaan 300 tahun. 1 tahun bersamaan 50,000 tahun didunia.
Alam Mahsyar dimulakan apabila 2 sangkakala ditiupan oleh Malaikat Israfil.
Tiupan pertama mematikan semua kehidupan manakala tiupan yang kedua menghidupkannya kembali dimana bumi memuntahkan isinya.

Dalam riwayat dinyatakan Kaabah akan berjalan masuk bersama dengan bumi Mekah dan Madinah bersama isi buminya apabila kiamat tiba(termasuk orang beriman yang mati di Mekah dan Madinah). Sunat untuk kita berniat untuk mati di Mekah atau Madinah sahaja. Haram berniat mati di tempat yang lain.

Rasulullah s.a.w yang pertama sekali di bangkitkan dimana Rasulullah s.a.w bertanya pada Jibrail : ''Dimana kamu tinggalkan umatku.''

Di dalam Surah Al- Waaqi'ah Allah menyebutkan di permulaan keadaan/suasana Kiamat Besar di mana manusia terbahagi kepada 3 golongan:

1. Mugarrabin (orang yang didekatkan kepada Allah):
iaitu orang-orang yang dapat memasuki Syurga di peringkat awal

2. Abraar (Baik-kebaiwan):
iaitu orang-orang yang baik-baik nereka ini ialah golongan Kanan(golongan bertuah peringkat kedua).

3. Fujjar (Jahat-jahawan):
iaitu orang-orang yang jahat-jahat,mereka ini ialah golongan Kiri(golongan celaka/sial).


Kemudia Allah menyebut di akhirnya keadaan Kiamat Kecil di mana manusia terbahagi kepada 3 golongan juga iaitu:
1. Mugarrabin.
2. Golongan Kanan.
3. Golongan Pendusta Yang Sesat.


Peristiwa Di Padang Mahsyar.

Manusia dibangunkan dalam keadaan telanjang melainkan yang beriman. Jalan masing-masing tidak kenal antara satu kecuali 7 golongan. Mengikut Riwayat, Rasulullah s.a.w dan Nabi Ibrahim a.s diberi pakaian terlebih dahulu diikutu yang lain(para Nabi, Sahabat dan mereka yang beriman).

7 Golongan :

1. Pemimpin yang adil
2. Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid
3. Lelaki yang bersedekat tetapi tidak diketahui
4. Orang muda yang taat kepada perintah Allah
5. Lelaki yang diajak oelh wanita, tetapi dia menolak dengan berkata: ''Aku takut ]ada Allah.''
6. Lelaki yang mengingati Allah dan takut pada Allah
7. Bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah

(Di dalam Al-Quran jika ia dirujuk sebagai lelaki maka ada juanya bermaksud atau bersama perempuan)

Setelah 40 tahun(di Mahsyar) iaitu 1 tahun bersamaan 50,000 tahun didunia, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian terdengar suara: '' pergilah berjumpa dengan para Nabi ''..maka yang mngetuai setiap kumpulan ialah para ulama dan para ambia. Pertama sekali kumpulan manusia in berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam mengatakan beliau jugak ada melakukan dosa kerana memakan buah larangan di Syurga...maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh,Nabi Ibrahim, Nabi Musa, Nabi Isa(semuanya memberi sebab seperti Nabi Adam) dan akhirnya mereka berjumpa Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w memohon kepada Allah dan syafaat baginda telah meletakkan Padang Mahsyar menjadi tempat:
- Soal jawab
- Membaca catatan amalan
- Hisab

Manakala orang kafir dan syaitan akan dikumpulkan di sekeliling Neraka Jahanam. '' Oleh itu, demi Tuhanmu(wahai Muhammad) ! Sesungguhnya Kami himpunkan mereka yang kafir itu berserta syaitan-syaitan di padang Mahsyar, kemudian Kami akan bawa mereka duduk bertelut di keliling Neraka Jahanam.'' Surah Mariam Ayat 68. Kemudian manusia ,meniti Siratul Mustakim yang mana perjalanannya mengambil masa 15,000 tahun perjalanan(persamaan didunia tidak dinyatakan). Dan setiap 1000 manusia yang meniti hanya tinggal 1 sahaja yang akan berada di titian sirat(iaitu mereka yang beriman dan beramal soleh) untuk menruskan perjalanan ke Syurga(sepantas kilat bagi mereka yang beriman) . 999 manusia akan jatuh kebawah dari Sirat dan akan tiba didasar Neraka setelah 60 tahun. (* Mengikut Riwayat, anak yang meninggal sewaktu kecil akan menunggu ibubapanya diatas sirat).

Dan demi sesungguhnya ! (Nabi Muhammad) telah melihat(Malaikat Jibrail,dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi, Di sisi '' Sidratul-Muntaha'' : Yang di sisi nya terletak syurga '' Jannatul-Makwa''. ( Nabi Muhammad melihat Jibrail dalam bentuk rupanya yang asal pada pada kali ini ialah) semasa '' Sidratul-muntaha'' itu diliputi oleh makhluk-makhluk dari alam-alam ghaib,yang tidak terhingga. Surah An-Najm Ayat 13-16


Kesimpulannya :
Mati adalah benar,hidup kembali di Alam Barzah dan Alam Akhirat adalah benar. Amatlah ruginya jika kita leka di dunia yang masanya sungguh singkat namun amalan dan sumbangan kita terhadap agama Allah amatlah besar pada ketika itu untuk menghadapi Alam yang seterusnya. Diceritakan kisah didalam Al-Quran dimana manusia akan menyesal di atas kelalaian mereka di dunia sebaik sahaja melihat api Neraka.

Wallahuwa' lam.



Rujukan:

* Tazkhirah Ustaz Zawawi UIA
# Suka-suka Roh di Alam Barzah- Abdullh Al- Qari
*Diambil dari kitab/Al-Quran oleh penulis dari Abdullah bin 'Amr r.a..,

Rasulullah s.a.w bersabda, '' Sampaikanlah pesan biarpun satu ayat..''

Tiada ulasan:

Catat Ulasan